miercuri, 23 februarie 2011

Sarbatorim DRAGOBETELE!


Maine,24 Februarie,
la Teatrul Masca,B-dul Uverturii 70-72

Va invit sa viztati expozitia DOR DE VIU,care va rezerva o surpriza impaslita.Pentru toti participantii se organizeaza o mica tombola.

Pentru aceasta puteti venii,inaintea inceperii spectacolului,intre orele 18 si 19.30.


La ora 20, in program este spectacolul OGLINDA.


Va astept cu drag!

Expozitia este deschisa pana pe data de 7 Martie.
B-dul Uverturii 70-72

Cu ocazia sarbatorii de DRAGOBETE,toti cei indragostiti,veniti sa puneti lacate pe gardurile Teatrului MASCA
" locul adevăratei iubiri este colţul făcut de Bulevardul Uverturii cu strada Ţugulea, adică Teatrul Masca, locul în care se permite orice gând, orice zâmbet, orice lacrimă“, spune actorul Mihai Mălaimare.

Ce se zice despre sarbatoarea de Dragobete?
Se asociază numele de Dragobete cu un personaj din mitologia populară românească: „zeu tânăr al Panteonului autohton cu dată fixă de celebrare în același sat, dar variabilă de la zonă la zonă (,, patron al dragostei și bunei dispoziții pe plaiurile românești”, fiind identificat cu „Cupidon, zeul dragostei în mitologia romană, și cu Eros, zeul iubirii în mitologia greacă”, „fiu al Babei Dochia și cumnat cu eroul vegetațional Lăzărică”.
Dragobete este și o „sărbătoare dedicată zeului dragostei cu același nume”, o „făptură mitică”, fiind „tânăr, voinic, frumos și bun”.In mai multe comune din Muntenia” și mai ales în Oltenia, sărbătoarea creștină „Aflarea capului Sf. Ioan Botezătorul” (din 24 februarie) „se numește Dragobete”. După credința poporului, aceasta este ziua în care toate păsările și animalele se împerechează. „Dragobetele în aceste părți este o zi frumoasă de sărbătoare”; „băieții și fetele au deci credință nestrămutată că în această zi trebuie ca și ei să glumească, să facă Dragobetele, după cum zic ei, ca să fie îndrăgostiți în tot timpul anului”. Este menționată o legendă din comuna Albeni, potrivit căreia „Dragobete Iovan era fiul Babei Dochia”.
„O ființă, parte omenească și parte îngerească, un june frumos și nemuritor, care umblă în lume ca și Sântoaderii și Rusalele, dar pe care oamenii nu-l pot vedea, din cauză că lumea s-a spurcat cu sudalme și fărădelegi”. A fost prezentat și ca zeul dragostei și al bunei dispoziții, de ziua lui se organizau petreceri, deseori urmate de căsătorii. El este protectorul și aducătorul iubirii în casă și în suflet”. Dragobetele mai poate fi întâlnit și sub denumirea de „Dragomir”, cunoscut ca un cioban care o însoțește pe Baba Dochia în călătoriile prin munți, dar reprezintă de asemenea și o figură pozitivă, simbol al primăverii, iar de ziua lui se sărbătorea înnoirea firii și se pregătea de primăvară. O alta reprezentare a acestuia este cea a unei plante, numite Năvalnic, în folclor fiind răspândită ideea ca Maica Domnului l-a transformat în aceasta pe Dragobete deoarece el a încercat din nesăbuință să-i încurce cărările.
„Despre Dragobete se crede că este o un protector al păsărilor, fiind o sărbătoare strâns legată de fertilitate, fecunditate și de renașterea naturii.(...) Aceasta sărbătoare marca revigorarea naturii și nu numai, ci și a omului care, cu aceasta ocazie, se primenea. Era o sărbătoare a revigorării vegetației, a vieții în creștere, o data cu trecerea la anotimpul de primăvara durata zilei creștea, în contrapondere cu noaptea care descrește, ca dovada și zilele sunt mai însorite. Se pare că, în această perioadă, păsările, vegetația dar și oamenii se puneau în acord cu natura, era o nunta a naturii, însemnând renașterea acesteia, retrezirea la viață, ceea ce este și semnificația centrala a sărbătorii”.
Dragobetele era „o zi frumoasă pentru băieții și fetele mari, ba chiar și pentru bărbații și femeile tinere”.Dragobetele mai are și alte nume: „Cap de primăvară”, „Cap de vară”, „Sânt Ion de primăvară”, „logodnicul pasărilor” .



Pe miine!